Uudestisyntyminen 

 

Maa oli kuollut, pimentynyt, syvien vesien alle hautautunut.
Mutta kun Valkeus tuli pimeyden keskelle, maa syntyi uudelleen.
Ihminen Jumalan kuvana vallitsi ympärillään olevaa luomakuntaa,
mutta menetti synnin pettämänä maan hallintaoikeuden.
Kuolema astui maailmaan.
Ja niin maa ja maan tomua oleva savimajamme tekevät taas kuolemaa.

Messias syntyi. Valkeus tuli jälleen pimeyden keskelle.
Mutta nyt Hän ei enää tehnyt sekasortoisesta maasta paratiisia.
Mutta Hän tulee Jumalan Valtakunnan Kuninkaana
Hallitsijaksi sydämeen, jota peittävät syvät vedet ja pimeys.
Pimeys väistyy ja Elämä syntyy,
kun sisimpäämme astuu Todellinen Valkeus.

Samoinkuin sekasortoinen maa ei itse itseään muotoillut,
ei ihminenkään voi potkaista itse itseään elämään.
Jumalan lapseksi ei voi ponnistaa. Jumalan lapseksi synnytään.

Ensimmäinen tunnusteko, jonka Jeesus ihmisenä teki,
oli veden muuttaminen viiniksi.
Palvelijat täyttivat kiviastiat vedellä.
Jeesus muutti veden viiniksi.
Kohta viini virtasi häävieraiden suonissa.
Tämän ihmeen Jeesus haluaa meissä tehdä.
Ja silloin tuo elävä vesi alkaa virrata myös meidän sisimmässämme.

:bible:

Johannes (7:37-39) kirjoitti:
Jos joku janoaa,
niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
Joka uskoo minuun,
hänen sisimmästään on,
niinkuin Raamattu sanoo,
juokseva elävän veden virrat.

Mutta sen hän sanoi Hengestä,
joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen



Nikodemus, jos kuka, tunsi Jumalan niin hyvin,
kuin se vanhan liiton eli Vanhan testamentin aikana oli mahdollista.
Hän oli fariseus, juutalaisten neuvoston jäsen, Israelin opettaja.
Ja vilpitön sydämeltään.

Hän ymmärsi Jeesuksessa olevan jotain erikoista,
jota Nikodemuksessa itsessään ja muissa lainopettajissa ei ollut.
Ja siksi Nikodemus lähestyi Jeesusta, joskin salaa yöllä.

Keskustelu osoittaa, ettei Nikodemus
tosiasiassa ymmärtänyt yhtään mitään Jumalan valtakunnasta.
Jeesus ilmaisee heti kärkeen syyn Nikodemuksen sokeuteen:

:bible:

Johannes (3:3) kirjoitti:
Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:
joka ei synny uudesti, ylhäältä,
se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.



Nikodemus kysyi:

:bible:

Johannes (3:4) kirjoitti:
Kuinka ihminen voi vanhana syntyä?
Ei kai voi mennä jälleen äitinsä kohtuun ja syntyä?



Jeesus oikaisee väärinkäsityksen.
Kysymys ei ole lainkaan siitä,
että meidän ruumiimme syntyisi uudelleen äidin ruumiista,
vaan hengestä, joka syntyy Hengestä.

:bible:

Johannes (3:5-8) kirjoitti:
Totisesti, totisesti sanon sinulle:
ellei joku synny vedestä ja Hengestä,
hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Mikä lihasta on syntynyt, on liha,
ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Älä ihmettele, että sanoin sinulle:
teidän täytyy syntyä ylhäältä.
Tuuli puhaltaa, missä tahtoo,
ja sen äänen kuulet,
mutta et tiedä,
mistä se tulee ja minne se menee.
Niin on jokainen,
joka on Hengestä syntynyt.



Ja nyt Nikodemus kysyy:

:bible:

Johannes (3:9) kirjoitti:
Miten tämä voi tapahtua?



Jeesus toteaa, että Israelin rabbina eli
Vanhan testamentin kirjoitusten opettajana
Nikodemuksen olisi pitänyt tietää vastaus.

:bible:

Johannes (3:10) kirjoitti:
Sinä olet Israelin opettaja,
etkä tätä tiedä!



Jeesus ei suostu kertomaan taivaallisia salaisuuksia siitä,
kuinka tuo ihme tapahtuu.

:bible:

Johannes (3:11-12) kirjoitti:
Totisesti, totisesti sanon sinulle:
me puhumme, mitä tiedämme,
ja todistamme, mitä olemme nähneet,
ettekä ota vastaan todistustamme.
Jos puhun teille maallisia ettekä usko,
kuinka uskotte,
jos puhuisin teille taivaallisia?



Mutta Jeesus vastaa Nikodemuksen kysymykseen,
miten se voi tapahtua,
pohjaten vastauksensa 4. Mooseksen kirjan tapahtumaan,
joka Nikodemuksen siis olisi pitänyt tietää ja ymmärtää.

:bible:

Johannes (3:13-15) kirjoitti:
Kukaan ei ole noussut taivaaseen,
paitsi Hän,
joka taivaasta tuli alas,
Ihmisen Poika.
Niin kuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa,
niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
jotta jokaisella, joka Häneen uskoo,
olisi iankaikkinen elämä



Uudestisyntyminen siis edellyttää,
että Ihmisen Poika on ylennetty eli korotettu ristille.
Tämä edellytys on jo täytetty.
Jäljellä on enää yksi edellytys.
Ihmisen tulee nostaa katseensa tuohon Puuhun Ripustettuun
aivan samoin kuin myrkkykäärmeen pureman saaneet
nostivat katseensa puuhun ripustettuun vaskikäärmeeseen.

:bible:

Mooses (Num 21:8-9) kirjoitti:
Herra sanoi Moosekselle:
Tee itsellesi käärme
ja pane se tangon päähän,
niin jokainen purtu,
joka siihen katsoo, jää eloon.

Niin Mooses teki vaskikäärmeen
ja pani sen tangon päähän;
jos ketä käärmeet sitten purivat
ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen,
niin hän jäi eloon.



Jeesus on tuo synnitön vaski
mutta meidän tähtemme synniksi tehty käärme
joka ripustettiin puuhun.

Me olemme niitä, jotka saamme nostaa katseemme
Golgatan Puuhun Ripustettuun Jeesukseen Kristukseen.
Tuossa kohtaamisessa me saamme lahjaksi uskon,
jonka Jeesus vaikuttaa. Ja tapahtuu ihmeistä suurin,
meidät siirretään iankaikkisesta kuolemasta iankaikkiseen Elämään.

:bible:

Johannes (3:16) kirjoitti:
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut,
että hän antoi ainokaisen Poikansa,
ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi,
vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.



Meidät siirretään hengellisen kuoleman tilasta Elämään sinä hetkenä,
kun nostamme katseemme Puuhun Ripustettuun
Jumalan ainosyntyiseen Poikaan, Jumalan Karitsaan,
joka kuoli syntiuhrina meidän edestämme.

Tuossa hetkessä syntimme on pesty pois
ja Hengen yhteys taivaisiin avattu.
Tuossa hetkessä sovitus on astunut voimaan,
ja katkennut yhteys Jumalan kanssa korjaantunut.

Golgatan puu on linkkiasema, jonka langaton yhteys
on jatkuvasti auki Jumalan taivaisiin.
Ja taivas odottaa vain lupaa saada avata yhteys
Golgatan puulta alas jopa kaikkein syvimmissä katveissa oleviin ihmisiin.

Katseen kohottaminen Puuhun Ripustettuun Jumalan ainokaiseen Poikaan,
Jumalan Karitsaan, joka antoi Henkensä meidän edestämme,
vaikuttaa meissä pelastavan uskon.
Tuosta hetkestä alkaen me saamme elää Jumalan Pojan uskossa.
Se ei ole meistä lähtöisin olevaa uskoa, vaan Jeesuksen uskoa meissä.

Uskon perustana on se, mitä Jumala on tehnyt.
Tästä uskosta voi elää vain se,
joka on saanut sen lahjaksi Jumalalta.
Uskonnon harjoittaminen ei meitä pelasta.
Meidät pelastaa vain ja ainoastaan Herra,
jos panemme luottamuksemme Häneen.

Kun kaikki oli täytetty Jumalan pelastussuunnitelmassa,
repesi esirippu Temppelin kaikkein pyhimmän edestä.
Ja myös Temppelialueen pihalla ollut väliverho,
joka erotti pakanakansat Israelin kansasta
omaan erilliseen esipihaansa, poistettiin.

Kaikille ihmisille on nyt avattu avoin yhteys
Kaikkein Pyhimpään saakka
siihen Jumalan kirkkauden läsnäoloon
ja Jumalan yhteyteen, johon Jumala on ihmisen tarkoittanut.

Tämä tapahtuu siten, että me otamme Jeesuksen vastaan.
Silloin me olemme syntyneet Hänestä,
joka on Elämän lähde ja Jumalan Sana.
Uudestisyntyminen tarkoittaa sitä,
että me olemme syntyneet paitsi vedestä myös Hengestä.

Tuossa ei suinkaan siis viitata vesikasteeseen.
Iankaikkisen pelastuksen kannalta ratkaisevan tärkeä kaste on
uudestisyntymisen yhteydessä tapahtuva kaste, joka ei ole vesikaste.
Raamattu puhuu siis monista eri ...
 

KASTEISTA