Sentähden,
niinkuin
yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan,
ja synnin kautta kuolema,
niin
kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi,
koska kaikki ovat syntiä tehneet Room 5:12
Jakeen ensimmäinen palanen Sentähden
viittaa kaikkeen edellä olevaan tuossa luvussa
ja oikeastaan kaikkeen edellä olevaan Roomalaiskirjeessä.

Koska me siis olemme uskosta vanhurskautetut,
meillä on rauha ei enää vihollisuus Jumalan kanssa …
Olemme vanhurskautetut hänen veressään …
Uskon kautta Hänen vereensä.
Kun vielä olimme Jumalan vihollisia,
tulimme sovitetuiksi Hänen kanssaan
Hänen Poikansa kuoleman kautta …
jonka kautta nyt olemme saaneet sovituksen.


Sen tähden
eli koska me siis olemme uskosta vanhurskautet …. jne.

Mitä tuosta kaikesta edellä olevasta sitten seuraa.
Sen Paavali kertoo tapansa mukaan pitkästi
ja monimutkaisillakin lauseilla. Ja aloittaa nyt näin:
niinkuin
yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan,
ja synnin kautta kuolema …
Siis miten synti tuli maailmaan.
Siten että Aadam söi kielletyn hedelmän.
niin
kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi,
koska kaikki ovat syntiä tehneet Room 5
Eli. Kuolema tuli minuunkin, kun tein syntiä.
Jokainen meistä on aikanaan tehnyt väärän valinnan.
Paavali itsekin tuossa samaisessa kirjoituksessaan
tunnustaa tulleensa synnin pettämäksi,
ja kuolleensa sen seurauksena.
synti petti minut ja tappoi  Room 7:11 AS
Kun Paavali edelleen sanoo olevansa
myyty synnin alaisuuteen
hän ei suinkaan sano, että joku ulkopuolinen olisi sen tehnyt.
Hän viittaa Vanhaan testamenttiin:
He myivät itsensä tekemään sitä,
mikä on pahaa Herran silmissä, ja vihoittivat hänet. 2 Kun 17:17
Kun synti pettää meidät,
me otamme vaimoksemme Iisebelin.
Ja silloin ihminen on Ahabin lailla myynyt itsensä
tekemään sitä, mikä on pahaa Herran silmissä.

Paavali kertoo, että kuolema vapauttaa tuosta avioliitosta.
Ja edelleen Paavali selittää,
että koska Jeesus kuoli meidän kuolemamme,
me olemme vapaat menemään toiselle.

Ja silloin tuon uuden avioliiton myötä,
synnin ja kuoleman sijaan
hallitsevaksi kuninkaaksi tulee armo ja elämä.
mutta missä synti on suureksi tullut,
siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,
että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa,
samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta
iankaikkiseksi elämäksi
Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta. Room 5:20.21
Me olimme siis antautuneet kuninkaalle,
joka kantaa nimeä synti ja kuolema.
Olimme kuoleman omat ja synnin hallintavallassa.
Me olimme silloin pimeyden valtakunnan kansalaisia.
Ja me olimme sidotut tuon valtakunnan lakeihin.
Meitä hallitsi synti, ja me olimme synnin ja kuoleman lain alaisia.

Ja nyt Paavali opettaa edelleen,
että tuosta avioliitosta ei ole mitään muuta ulospääsyä kuin kuolema.
Ja nyt Kristus kuoli meidän kuolemamme!

Me olemme nyt Jeesuksen Kristuksen kuoleman tähden
täysin vapaat menemään toisen Kuninkaan omaksi.
Silloin meidät siirretään pimeyden vallasta
Jumalan Rakkaan Pojan valtakuntaan.

Silloin meitä ei enää sido sen valtakunnan lait,
joihin olimme edellisen avioliittomme aikana sidotut.
Meidät on vapautettu synnin ja kuoleman lain alta
Elämän Hengen ja Vanhurskauden lain alle.

Jeesus on tuon valtakunnan Kuningas,
ja Hän on jo sanonut ”Tahdon”.
Nyt katse on kääntynyt meihin:
Tahdotko sinä ottaa tämän Jeesuksen Kristuksen …

Jokainen, joka on ottanut Hänet vastaan,
on tullut Hänen omakseen, ja siten tullut Jumalan lapseksi.
Siirretty kuolemasta Elämään.
Ja silloin Kristuksen kuolema luetaan meidän hyväksemme.
Me olemme Kristuksen kuolemassa kuolleet entiselle kuninkaallemme.

Vanhurskaus Hänessä on siis tarjolla meille.
Tuon tarjouksen vastaanottaminen tai hylkääminen
jakaa meidät kahteen ryhmään:
Vanhurskaat ja väärät